fotoreportér syrovosti

V každém muži a ženě je skryté tajemství a já jako fotograf mám úkol jej odhalit, pokud mohu. Zjevení, stane-li se, přijde na zlomek sekundy podvědomým gestem, třpytem oka,
v krátkém zrušení masky, za kterou všichni lidé skrývají před světem své nejvnitřnější já. V tomto pomíjivém příležitostném okamžiku fotograf musí jednat nebo všechno ztratit
.“     

Yousuf Karsch

            Když jsem začal fotografovat portréty do této série, v první řadě jsem chtěl  „mini-malizovat” přínos fotografa. Ještě před pár lety by to předpokládalo neretušovat výsledek z temné komory, popřípadě mírnit zásah do negativu či pozitivu.

            Dnes to ale znamená jít proti proudu současné portrétní fotografie: neukazovat lidem jejich pravé podoby, ale ty, které ochotně přijímají jako skutečné – portrétní objektivy, světlo změkčené softboxem, fotoshop, retuše, to jsou věci, které doba vnímá jako samozřejmé nástroje práce portrétního fotografa. Přitom právě takové podobenky jsou defakto zkreslené, „vylepšené”, my je ale vidíme jako opravdové – hezké. Absence mastné pleti, žilek na nose a pytlů pod očima je milosrdná lež, kterou přijímáme s ješitnou samozřejmostí – jako bychom odmítali uvěřit pohledu do zrcadla. Označení profesionální portrétní fotograf si podle toho zaslouží jen ten, který dokáže tyto nástroje dokonale ovládat.

            Portéty Radka Kalhouse jsou takovým nezastřeným pohledem do zrcadla. Rysy obličeje odhaleny a zvěčněny ve své jedinečnosti dané chvíle; sugestivní záznam tváře, založený na syrové opravdovosti výrazu a pohledu. Portréty takto zaznamenané nás stavějí do spravedlivé řady. Nenadbíhají nositelům hlubokých vrásek, pih, šedin… neklaní se uhrančivým pohledům, hustým vlasům, úsměvům… krátký kruhový záblesk odhaluje vše vědomě i nevědomě životem vepsané.
V tomto smyslu, jsme si my, portrétovaní, opravdu rovni. Bez retuší jsme takoví, jací jsme… příbuzní ve své nedokonalosti.

            A to je jeden ze základních důvodů, proč může Radek Kalhous rozehrát hru podob: na základě výrazu tváře, tvaru hlavy nebo jakékoliv jiné pocitové podobnosti řadit fotografie do dvojic bez ohledu na věk, společenské postavení nebo výši dosaženého vzdělání:

            Prezident Zeman tak může být vystaven ve dvojici s Romem: oba s oválným tvarem hlavy, mírným, pobaveným úsměvem a dokonce i jizvou na stejné straně čela. Osminásobný vrah Stodola jako dvojče výtvarníka a vysokoškolského pedagoga Jiřího Davida – větší společenská
a intelektuální propast nemůže být a oni přitom vypadají jako bratři v zádumčivé strnulosti… mecenáška umění Meda Mládková vedle patnáctileté punkerky, obě s hrdým, seběvědomým výrazem… doživotně odsouzený zločinec v sousedství malého chlapce – oba s podmračeným
a nepřátelským pohledem… drtikolovské vlny vrásek Andreje Babiše vedle hladké tváře mladíka
s kapucí, sebejistá ironie na rtech…

            Chtěl jsem vytvořit sérii podobenek napříč vrstvami společnosti, jakýsi "syrový český typus", který, je-li vystavován ve dvojicích jen na základě podobnosti, ve všech případech spojuje tváře
s osudy naprosto rozdílnými.

                       Radek Kalhous, Pavel Šmíd

Fotka 3

Fotka 2

Fotka 1


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: + 420 730 524 909
E: info@gmpardubice.cz
3D pohled do expozice


otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Srdečně Vás zveme na zahájení další z výstav celoročního cyklu věnovaného tématu resilience. Vernisáž projektu Ředění soust proběhne ve středu 24. dubna 2019 od 18:00. Těšíme se na Vás!


Vyhlašujeme výběrové řízení na kurátorské projekty pro 2020, jehož ústředním mottem je relativita. Hledáme projekty, které se nebojí zkoumat dané téma z různých úhlů a v nečekaných kontextech a souvislostech. Hledáme přesahy, názory a postoje, které se nebojí překročit hranice prostoru, času i poznání. Hledáme odpověď na to, jak obstát v době post-pravd a manipulací i ve světě, kde se sci–fi stává každodenní realitou. A to v dobrém i ve zlém. Více informací zde.


Součástí aktuální výstavy Plastic Heart je bohatý a citlivě poskládaný doprovodný program pro malé i velké. Nenechte si ujít např. přednášku Terezy Špinkové na téma Umění a ekologie (úterý 2. dubna 2019), kurátorskou komentovanou prohlídku (čtvrtek 4. dubna 2019) nebo autorskou dílnu s Natálií Trejbalovou (13.–14. dubna 2019) více informací najdete zde. Těšíme se na Vás! 


Nezapomínáme na školy. Bez galerijních animací pro všechny věkové kategorie si už Gampu nedokážeme ani představit.


Od 1. ledna 2018 přechází Galerie města Pardubic pod novou příspěvkovou organizaci Centrum pro otevřenou kulturu, jejíž zřizovatelem je statutární město Pardubice.


NAŠI PARTNEŘI