geniální osamělec alva hajn

Alva Hajn se narodil 3. července 1938 v Polních Chrčicích. Do Pardubic přišel v roce1961 po studiu pražské výtvarné školy a po vojenské službě. S Pardubicemi a zdejší uměleckou scénou, jejíž hlavní osobnosti dnes nazýváme Starými psy, je Alva Hajn nerozlučně spjat.

Jeho dílo je monumentální jak množstvím, tak kvalitou. Jeho generace byla předurčena stát se buď koryfeji režimu, nebo ztracenou generací. V šedesátých letech měli jen krátký okamžik k tomu, aby o sobě dali vědět, sedmdesátá a osmdesátá léta normalizace pohřbila jejich slibně započatou kariéru. V devadesátých pro ně už většinou bylo pozdě, ke slovu se dostali mladší umělci, jiná témata.

Alva Hajn zemřel v roce 1991, jen pár dní před zahájením své velké a nadějné výstavy v pražské Kramářově galerii. Jeho práce se tak nedostala do konfrontace s českým a světovým uměním, aby se potvrdilo, že umělec patří k nejvýznamnějším osobnostem své doby.

Alva Hajn je považován za geniálního osamělce, za outsidera, podobně jako Bohuslav Reynek, Karel Šlenger, Alén Diviš nebo Josef Váchal. Něco na té myšlence je. V posledních letech žil v Polních Chrčicích, staral se o svou nemocnou maminku a pro přátele, kteří za ním pravidelně jezdili, chystal naprosto unikátní zahradní instalace svého díla, jednodenní výstavy.

Fotografie z osmdesátých let, které pořídili Jan Adamec nebo Bohdan Holomíček, ukazují, jak se mezi rozměrnými čtvercovými a kosočtverečnými obrazy volně potulují slepice, kočky, děti a sem tam se rychle uklízí, protože přichází bouřka. Sochy na půdě měly také svůj vlastní řád, reliéfní obličeje, barokní pokroucená těla, trčící dráty vytvářely les figur, mezi nimi se vyjímaly objekty z cementu a z černého asfaltového papíru. V Hajnových instalacích se projevil princip akumulace, který používali francouzští Noví realisté a zároveň undergroundová praktičnost.

Přes deklarovanou osamělost Alva Hajn nebyl solitérem, ale velmi slibným talentem své generace. Měl našlápnuto stát se hvězdou... Politická situace mu jeho osud odcizila. Byť se živil od roku 1972 ve svobodném povolání, přežil ho jen díky své vrozené skromnosti. Nevyl totiž s vlky, nepracoval pro mocné muže establishmentu, nepřizpůsoboval svá témata a materiály shora diktovaným požadavkům doby.

vybráno z textu Martiny Vítkové pro katalog ALVA HAJN / OBJEKTY, SOCHY. Katalog vydává Galerie města Pardubic k výstavě. Katalog ALVA HAJN / MALBA vydává současně Galerie FONS.

Fotka 3

Fotka 5

Fotka 2

Fotka 1


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: + 420 732 436 722
E: info@gmpardubice.cz


otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Připravujeme novou výstavu Způsoby percepce (vernisáž 17. července 2018) a bohatý letní program. Naším heslem je: umění všemi smysly.


Máme radost! Z celkem 16 kurátorských projektů přihlášených do našeho výběrového řízení vybrala odborná komise dvě výstavy, které se stanou součástí výstavního programu roku 2019 a vytvoří tak základ pro celoroční dramaturgický plán. Více informací zde.


Srdečně Vás zveme na doprovodné programy k aktuální výstavě Mod(e)ly. Myslíme na děti, dospělé i seniory, přesvědčte se sami.


K výstavě Mod(e)ly jako vždy probíhají galerijní animace, zážitkové programy pro školy, pro všechny věkové kategorie: od žáků MŠ až po středoškoláky. Více informací naleznete zde.


Poslední místa na GAMPing v termínu 30. července – 3. srpna 2018. GAMPing je prázdninové galerijní kempování pro děti od 4 do 12 let. Více informací najdete v sekci doprovodné programy, přihláška je k dispozici zde.


Od 1. ledna 2018 přechází Galerie města Pardubic pod novou příspěvkovou organizaci Centrum pro otevřenou kulturu, jejíž zřizovatelem je statutární město Pardubice.


NAŠI PARTNEŘI



Newsletter

Newsletter