geniální osamělec alva hajn

Alva Hajn se narodil 3. července 1938 v Polních Chrčicích. Do Pardubic přišel v roce1961 po studiu pražské výtvarné školy a po vojenské službě. S Pardubicemi a zdejší uměleckou scénou, jejíž hlavní osobnosti dnes nazýváme Starými psy, je Alva Hajn nerozlučně spjat.

Jeho dílo je monumentální jak množstvím, tak kvalitou. Jeho generace byla předurčena stát se buď koryfeji režimu, nebo ztracenou generací. V šedesátých letech měli jen krátký okamžik k tomu, aby o sobě dali vědět, sedmdesátá a osmdesátá léta normalizace pohřbila jejich slibně započatou kariéru. V devadesátých pro ně už většinou bylo pozdě, ke slovu se dostali mladší umělci, jiná témata.

Alva Hajn zemřel v roce 1991, jen pár dní před zahájením své velké a nadějné výstavy v pražské Kramářově galerii. Jeho práce se tak nedostala do konfrontace s českým a světovým uměním, aby se potvrdilo, že umělec patří k nejvýznamnějším osobnostem své doby.

Alva Hajn je považován za geniálního osamělce, za outsidera, podobně jako Bohuslav Reynek, Karel Šlenger, Alén Diviš nebo Josef Váchal. Něco na té myšlence je. V posledních letech žil v Polních Chrčicích, staral se o svou nemocnou maminku a pro přátele, kteří za ním pravidelně jezdili, chystal naprosto unikátní zahradní instalace svého díla, jednodenní výstavy.

Fotografie z osmdesátých let, které pořídili Jan Adamec nebo Bohdan Holomíček, ukazují, jak se mezi rozměrnými čtvercovými a kosočtverečnými obrazy volně potulují slepice, kočky, děti a sem tam se rychle uklízí, protože přichází bouřka. Sochy na půdě měly také svůj vlastní řád, reliéfní obličeje, barokní pokroucená těla, trčící dráty vytvářely les figur, mezi nimi se vyjímaly objekty z cementu a z černého asfaltového papíru. V Hajnových instalacích se projevil princip akumulace, který používali francouzští Noví realisté a zároveň undergroundová praktičnost.

Přes deklarovanou osamělost Alva Hajn nebyl solitérem, ale velmi slibným talentem své generace. Měl našlápnuto stát se hvězdou... Politická situace mu jeho osud odcizila. Byť se živil od roku 1972 ve svobodném povolání, přežil ho jen díky své vrozené skromnosti. Nevyl totiž s vlky, nepracoval pro mocné muže establishmentu, nepřizpůsoboval svá témata a materiály shora diktovaným požadavkům doby.

vybráno z textu Martiny Vítkové pro katalog ALVA HAJN / OBJEKTY, SOCHY. Katalog vydává Galerie města Pardubic k výstavě. Katalog ALVA HAJN / MALBA vydává současně Galerie FONS.

Fotka 3

Fotka 5

Fotka 2

Fotka 1


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: + 420 730 524 909
E: info@gmpardubice.cz


otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin

vánoční otevírací doba:
24. 12. 10–14 hodin & 20–24 hodin
25. 12. 14–18 hodin
26. 12. 14–18 hodin
27. 12. 10–18 hodin
28. 12. 10–18 hodin
29. 12. 10–18 hodin
30. 12. 10–18 hodin
31. 12. ZAVŘENO
1. 1. 2019 14–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Připravujeme vernisáž nové výstavy fotografií Jana Adamce, kterou pro Gampu připravila kurátorka Martina Vítková. Zahájení proběhne ve středu 6. prosince 2018 od 18:00.


Bez Vánočního blešírku bychom si advent v galerii už snad ani nedokázali představit. V sobotu 8. prosince 2018 od 13:00 v Divadle 29 i Gampě.


Nezapomínáme na školy. Bez galerijních animací pro všechny věkové kategorie si už Gampu nedokážeme ani představit.


K výstavě Bez práce nejsou koláže jsme pro Vás připravili jako vždy řadu doprovodných programů. Nechte se zlákat na některý anebo všechny z nich.


Máme radost! Z celkem 16 kurátorských projektů přihlášených do našeho výběrového řízení vybrala odborná komise dvě výstavy, které se stanou součástí výstavního programu roku 2019 a vytvoří tak základ pro celoroční dramaturgický plán. Více informací zde.


Od 1. ledna 2018 přechází Galerie města Pardubic pod novou příspěvkovou organizaci Centrum pro otevřenou kulturu, jejíž zřizovatelem je statutární město Pardubice.


NAŠI PARTNEŘI



Newsletter

Newsletter