Bez práce nejsou koláže 10.10. – 2.12.2018

Bez práce nejsou koláže 10.10. – 2.12.2018

Bez práce nejsou koláže </br>Michal Cihlář – Michal Cimala – Pavel Holeka – David Kolovratník – Jitka Kopejtková – Luboš Plný – Michal Štochl

Bez práce nejsou koláže
Michal Cihlář – Michal Cimala – Pavel Holeka – David Kolovratník – Jitka Kopejtková – Luboš Plný – Michal Štochl

9. 10.–2. 12. 2018

Vernisáž: úterý 9. října v 19:00

Skupinová výstava současné české koláže sleduje nové postupy a principy, námětovou linku a celkový přístup k tomuto fenoménu, který se stal zřejmě nejtypičtějším výtvarným prostředkem 20. století.

Výstavu tvoří díla od Michala Cihláře, Michala Cimaly, Pavla Holeky, Davida Kolovratníka, Jitky Kopejtkové, Luboše Plného a Michala Štochla.

  • Opravdu je koláž spojena s prací?
  • Doplňuje v dnešní době jiné výtvarné disciplíny nebo posílila svou pozici a jen mění formu?
  • Jak se námětově a obsahově koláž jako výtvarná technika proměnila? Existuje v dnešní době hranice mezi koláží pokládanou za umělecké dílo a koláží jako hobby?
  • Je pravda, že koláž přináší do tvorby naprostou svobodu?

Ke kontextu koláže & více </br>o autorech

Ke kontextu koláže & více
o autorech

Většina avantgardních uměleckých směrů koláž zpracovávala. U kubistů se jednalo hlavně o využití jiné struktury a materiálu doplněného malbou či kresbou. Dadaisté začali jako první propojovat výtvarné postupy koláže s textem, na což navázali v českém kontextu členové skupiny Devětsil se svou představou vizuální poezie. Surrealisté se často inspirovali koláží zpětně a např. v dílech Jindřicha Štyrského je tento vliv dobře rozpoznatelný. Koláž také velmi záhy přestala být založena pouze na lepení, stala se jakýmkoli propojováním a jako pojem se rozšířila i mimo plošnou tvorbu do prostoru.

V sochařství se pro koláž mnohem častěji používá názvu asambláž. Rozšířenost koláže byla také navázána na rozvoj tisku, a tím pádem i neustálou dostupnost a rozmanitost materiálu, který se dal v koláži využít. Ve druhé polovině 20. století takto ovlivnil koláž rozmach konzumní kultury a nepřetržitá výroba reklamních materiálů a dalších produktů.


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: + 420 730 524 909
E: info@gmpardubice.cz
3D pohled do expozice


otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Srdečně Vás zveme na zahájení další z výstav celoročního cyklu věnovaného tématu resilience. Vernisáž projektu Ředění soust proběhne ve středu 24. dubna 2019 od 18:00. Těšíme se na Vás!


Vyhlašujeme výběrové řízení na kurátorské projekty pro 2020, jehož ústředním mottem je relativita. Hledáme projekty, které se nebojí zkoumat dané téma z různých úhlů a v nečekaných kontextech a souvislostech. Hledáme přesahy, názory a postoje, které se nebojí překročit hranice prostoru, času i poznání. Hledáme odpověď na to, jak obstát v době post-pravd a manipulací i ve světě, kde se sci–fi stává každodenní realitou. A to v dobrém i ve zlém. Více informací zde.


Součástí aktuální výstavy Plastic Heart je bohatý a citlivě poskládaný doprovodný program pro malé i velké. Nenechte si ujít např. přednášku Terezy Špinkové na téma Umění a ekologie (úterý 2. dubna 2019), kurátorskou komentovanou prohlídku (čtvrtek 4. dubna 2019) nebo autorskou dílnu s Natálií Trejbalovou (13.–14. dubna 2019) více informací najdete zde. Těšíme se na Vás! 


Nezapomínáme na školy. Bez galerijních animací pro všechny věkové kategorie si už Gampu nedokážeme ani představit.


Od 1. ledna 2018 přechází Galerie města Pardubic pod novou příspěvkovou organizaci Centrum pro otevřenou kulturu, jejíž zřizovatelem je statutární město Pardubice.


NAŠI PARTNEŘI