kresba a groteska v díle josefa procházky

Josef Procházka je umělec výjimečný, téměř celý svůj život strávil ve svobodném povolání. Nezávislý na mocenských strukturách a pravidelném pracovním týdnu, jak nejvíc to šlo. Živil se volnou grafikou, typografií, tvorbou plakátů, informačních systémů a spolurealizoval muzejní expozice a výstavy. A stále kreslil. Někdy v roce 1969 jsem se rozhodlpokreslit denně alespoň jeden papír. Něco jako deníkový,osobní až intimní záznam s názvem nebo krátkým textem.

Rokem 1977 je datován cyklus Psích hlav. Až do poloviny osmdesátých let vzniklo podobných skic o velikosti nejméně A4 okolo čtyř tisíc. Josef Kroutvor definoval umění alternativy v letech normalizace slovy: Devatenácté století mělo epopej, mymáme grotesku. Groteska je tím, co mají společné Jiří Sopko, Karel Nepraš i jiní umělci nové figurace. V této etapě (tak asi do zlomu mezi pádem starého režimu a naší posthumánní dobou) je Josef Procházka výsostně figurální autor.

Z prací sedmdesátých let je patrná velmi expresivně pojatá linka i téma. Kresby byly nepochybně napájeny z nevysychajícího inspiračního zřídla světové literatury, jíž je autor skutečným znalcem. Zoufalství a beznaděj ruských autorů ale samo o sobě nezpůsobilo absurdní zuřivou bezvýchodnost na Procházkových kresbách. Psími hlavami, sebežrouty, prstohryzy, šeptači a trojnožkami byl posedlý.

Vyjadřoval se zásadně černobíle, rudé či růžové akcenty užíval jen zřídka. O to větší význam tyto barvy měly. Kresby jako celek přesně reagovaly na podivnou dobu mrtvého ticha. Hlušci Prstohryzové si strkají prsty do uší, aby neslyšeli a žvýkají je, aby nemluvili. Z lidských bytostí se stávají vlkodlaci. Obyčejné villonovské člověk člověku vlkem už nestačí. Bestie se proměňují v mžiku ze sousedů a přátel. V té době se ubližovalo ne do očí, ale hned za rohem. Když spolu lidé z kreseb hovoří, jako by se pojídali. Jsou to kanibalistické kresby. Jak licoměrně se usmívá Muž se psí hlavou. Skromně a vítězně.

úryvky textů Martiny Vítkové z katalogu Nebeští červi, který Galerie města Pardubic vydala k výstavě

Fotka 3

Fotka 5

Fotka 4

Fotka 1

Fotka 2


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: + 420 730 524 909
E: info@gmpardubice.cz
3D pohled do expozice


otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Srdečně Vás zveme na zahájení další z výstav celoročního cyklu věnovaného tématu resilience. Vernisáž projektu Ředění soust proběhne ve středu 24. dubna 2019 od 18:00. Těšíme se na Vás!


Vyhlašujeme výběrové řízení na kurátorské projekty pro 2020, jehož ústředním mottem je relativita. Hledáme projekty, které se nebojí zkoumat dané téma z různých úhlů a v nečekaných kontextech a souvislostech. Hledáme přesahy, názory a postoje, které se nebojí překročit hranice prostoru, času i poznání. Hledáme odpověď na to, jak obstát v době post-pravd a manipulací i ve světě, kde se sci–fi stává každodenní realitou. A to v dobrém i ve zlém. Více informací zde.


Součástí aktuální výstavy Plastic Heart je bohatý a citlivě poskládaný doprovodný program pro malé i velké. Nenechte si ujít např. přednášku Terezy Špinkové na téma Umění a ekologie (úterý 2. dubna 2019), kurátorskou komentovanou prohlídku (čtvrtek 4. dubna 2019) nebo autorskou dílnu s Natálií Trejbalovou (13.–14. dubna 2019) více informací najdete zde. Těšíme se na Vás! 


Nezapomínáme na školy. Bez galerijních animací pro všechny věkové kategorie si už Gampu nedokážeme ani představit.


Od 1. ledna 2018 přechází Galerie města Pardubic pod novou příspěvkovou organizaci Centrum pro otevřenou kulturu, jejíž zřizovatelem je statutární město Pardubice.


NAŠI PARTNEŘI