kresba a groteska v díle josefa procházkyGalerie města Pardubic

kresba a groteska v díle josefa procházky

Josef Procházka je umělec výjimečný, téměř celý svůj život strávil ve svobodném povolání. Nezávislý na mocenských strukturách a pravidelném pracovním týdnu, jak nejvíc to šlo. Živil se volnou grafikou, typografií, tvorbou plakátů, informačních systémů a spolurealizoval muzejní expozice a výstavy. A stále kreslil. Někdy v roce 1969 jsem se rozhodlpokreslit denně alespoň jeden papír. Něco jako deníkový,osobní až intimní záznam s názvem nebo krátkým textem.

Rokem 1977 je datován cyklus Psích hlav. Až do poloviny osmdesátých let vzniklo podobných skic o velikosti nejméně A4 okolo čtyř tisíc. Josef Kroutvor definoval umění alternativy v letech normalizace slovy: Devatenácté století mělo epopej, mymáme grotesku. Groteska je tím, co mají společné Jiří Sopko, Karel Nepraš i jiní umělci nové figurace. V této etapě (tak asi do zlomu mezi pádem starého režimu a naší posthumánní dobou) je Josef Procházka výsostně figurální autor.

Z prací sedmdesátých let je patrná velmi expresivně pojatá linka i téma. Kresby byly nepochybně napájeny z nevysychajícího inspiračního zřídla světové literatury, jíž je autor skutečným znalcem. Zoufalství a beznaděj ruských autorů ale samo o sobě nezpůsobilo absurdní zuřivou bezvýchodnost na Procházkových kresbách. Psími hlavami, sebežrouty, prstohryzy, šeptači a trojnožkami byl posedlý.

Vyjadřoval se zásadně černobíle, rudé či růžové akcenty užíval jen zřídka. O to větší význam tyto barvy měly. Kresby jako celek přesně reagovaly na podivnou dobu mrtvého ticha. Hlušci Prstohryzové si strkají prsty do uší, aby neslyšeli a žvýkají je, aby nemluvili. Z lidských bytostí se stávají vlkodlaci. Obyčejné villonovské člověk člověku vlkem už nestačí. Bestie se proměňují v mžiku ze sousedů a přátel. V té době se ubližovalo ne do očí, ale hned za rohem. Když spolu lidé z kreseb hovoří, jako by se pojídali. Jsou to kanibalistické kresby. Jak licoměrně se usmívá Muž se psí hlavou. Skromně a vítězně.

úryvky textů Martiny Vítkové z katalogu Nebeští červi, který Galerie města Pardubic vydala k výstavě

Fotka 3

Fotka 5

Fotka 4

Fotka 1

Fotka 2


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: + 420 732 436 722
E: info@gmpardubice.cz


otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Výstava Způsoby percepce pokračuje Až do 30. září 2018. I na září jsme pro Vás připravili doprovodný program pro malé i velké průzkumníky.


Navšivte právě probíhající výstavu a užijte si náš bohatý letní program. Naším heslem je: umění všemi smysly.


Máme radost! Z celkem 16 kurátorských projektů přihlášených do našeho výběrového řízení vybrala odborná komise dvě výstavy, které se stanou součástí výstavního programu roku 2019 a vytvoří tak základ pro celoroční dramaturgický plán. Více informací zde.


Poslední místa na GAMPing v termínu 30. července – 3. srpna 2018. GAMPing je prázdninové galerijní kempování pro děti od 4 do 12 let. Více informací najdete v sekci doprovodné programy, přihláška je k dispozici zde.


Od 1. ledna 2018 přechází Galerie města Pardubic pod novou příspěvkovou organizaci Centrum pro otevřenou kulturu, jejíž zřizovatelem je statutární město Pardubice.


NAŠI PARTNEŘI



Newsletter

Newsletter