kresba a groteska v díle josefa procházky

Josef Procházka je umělec výjimečný, téměř celý svůj život strávil ve svobodném povolání. Nezávislý na mocenských strukturách a pravidelném pracovním týdnu, jak nejvíc to šlo. Živil se volnou grafikou, typografií, tvorbou plakátů, informačních systémů a spolurealizoval muzejní expozice a výstavy. A stále kreslil. Někdy v roce 1969 jsem se rozhodlpokreslit denně alespoň jeden papír. Něco jako deníkový,osobní až intimní záznam s názvem nebo krátkým textem.

Rokem 1977 je datován cyklus Psích hlav. Až do poloviny osmdesátých let vzniklo podobných skic o velikosti nejméně A4 okolo čtyř tisíc. Josef Kroutvor definoval umění alternativy v letech normalizace slovy: Devatenácté století mělo epopej, mymáme grotesku. Groteska je tím, co mají společné Jiří Sopko, Karel Nepraš i jiní umělci nové figurace. V této etapě (tak asi do zlomu mezi pádem starého režimu a naší posthumánní dobou) je Josef Procházka výsostně figurální autor.

Z prací sedmdesátých let je patrná velmi expresivně pojatá linka i téma. Kresby byly nepochybně napájeny z nevysychajícího inspiračního zřídla světové literatury, jíž je autor skutečným znalcem. Zoufalství a beznaděj ruských autorů ale samo o sobě nezpůsobilo absurdní zuřivou bezvýchodnost na Procházkových kresbách. Psími hlavami, sebežrouty, prstohryzy, šeptači a trojnožkami byl posedlý.

Vyjadřoval se zásadně černobíle, rudé či růžové akcenty užíval jen zřídka. O to větší význam tyto barvy měly. Kresby jako celek přesně reagovaly na podivnou dobu mrtvého ticha. Hlušci Prstohryzové si strkají prsty do uší, aby neslyšeli a žvýkají je, aby nemluvili. Z lidských bytostí se stávají vlkodlaci. Obyčejné villonovské člověk člověku vlkem už nestačí. Bestie se proměňují v mžiku ze sousedů a přátel. V té době se ubližovalo ne do očí, ale hned za rohem. Když spolu lidé z kreseb hovoří, jako by se pojídali. Jsou to kanibalistické kresby. Jak licoměrně se usmívá Muž se psí hlavou. Skromně a vítězně.

úryvky textů Martiny Vítkové z katalogu Nebeští červi, který Galerie města Pardubic vydala k výstavě

Fotka 3

Fotka 5

Fotka 4

Fotka 1

Fotka 2


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: + 420 730 524 909
E: info@gmpardubice.cz


otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin

vánoční otevírací doba:
24. 12. 10–14 hodin & 20–24 hodin
25. 12. 14–18 hodin
26. 12. 14–18 hodin
27. 12. 10–18 hodin
28. 12. 10–18 hodin
29. 12. 10–18 hodin
30. 12. 10–18 hodin
31. 12. ZAVŘENO
1. 1. 2019 14–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Připravujeme vernisáž nové výstavy fotografií Jana Adamce, kterou pro Gampu připravila kurátorka Martina Vítková. Zahájení proběhne ve středu 6. prosince 2018 od 18:00.


Bez Vánočního blešírku bychom si advent v galerii už snad ani nedokázali představit. V sobotu 8. prosince 2018 od 13:00 v Divadle 29 i Gampě.


Nezapomínáme na školy. Bez galerijních animací pro všechny věkové kategorie si už Gampu nedokážeme ani představit.


K výstavě Bez práce nejsou koláže jsme pro Vás připravili jako vždy řadu doprovodných programů. Nechte se zlákat na některý anebo všechny z nich.


Máme radost! Z celkem 16 kurátorských projektů přihlášených do našeho výběrového řízení vybrala odborná komise dvě výstavy, které se stanou součástí výstavního programu roku 2019 a vytvoří tak základ pro celoroční dramaturgický plán. Více informací zde.


Od 1. ledna 2018 přechází Galerie města Pardubic pod novou příspěvkovou organizaci Centrum pro otevřenou kulturu, jejíž zřizovatelem je statutární město Pardubice.


NAŠI PARTNEŘI



Newsletter

Newsletter