kresba a groteska v díle josefa procházky

Josef Procházka je umělec výjimečný, téměř celý svůj život strávil ve svobodném povolání. Nezávislý na mocenských strukturách a pravidelném pracovním týdnu, jak nejvíc to šlo. Živil se volnou grafikou, typografií, tvorbou plakátů, informačních systémů a spolurealizoval muzejní expozice a výstavy. A stále kreslil. Někdy v roce 1969 jsem se rozhodlpokreslit denně alespoň jeden papír. Něco jako deníkový,osobní až intimní záznam s názvem nebo krátkým textem.

Rokem 1977 je datován cyklus Psích hlav. Až do poloviny osmdesátých let vzniklo podobných skic o velikosti nejméně A4 okolo čtyř tisíc. Josef Kroutvor definoval umění alternativy v letech normalizace slovy: Devatenácté století mělo epopej, mymáme grotesku. Groteska je tím, co mají společné Jiří Sopko, Karel Nepraš i jiní umělci nové figurace. V této etapě (tak asi do zlomu mezi pádem starého režimu a naší posthumánní dobou) je Josef Procházka výsostně figurální autor.

Z prací sedmdesátých let je patrná velmi expresivně pojatá linka i téma. Kresby byly nepochybně napájeny z nevysychajícího inspiračního zřídla světové literatury, jíž je autor skutečným znalcem. Zoufalství a beznaděj ruských autorů ale samo o sobě nezpůsobilo absurdní zuřivou bezvýchodnost na Procházkových kresbách. Psími hlavami, sebežrouty, prstohryzy, šeptači a trojnožkami byl posedlý.

Vyjadřoval se zásadně černobíle, rudé či růžové akcenty užíval jen zřídka. O to větší význam tyto barvy měly. Kresby jako celek přesně reagovaly na podivnou dobu mrtvého ticha. Hlušci Prstohryzové si strkají prsty do uší, aby neslyšeli a žvýkají je, aby nemluvili. Z lidských bytostí se stávají vlkodlaci. Obyčejné villonovské člověk člověku vlkem už nestačí. Bestie se proměňují v mžiku ze sousedů a přátel. V té době se ubližovalo ne do očí, ale hned za rohem. Když spolu lidé z kreseb hovoří, jako by se pojídali. Jsou to kanibalistické kresby. Jak licoměrně se usmívá Muž se psí hlavou. Skromně a vítězně.

úryvky textů Martiny Vítkové z katalogu Nebeští červi, který Galerie města Pardubic vydala k výstavě

Fotka 3

Fotka 5

Fotka 4

Fotka 1

Fotka 2


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: (+420) 777 820 267
E:



otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO

VIDEOPROHLÍDKA


Novinky


V pátek 28. dubna v 18 hodin Vás srdečně zveme na vernisáž výstavy Jiřího Davida ...zase kopíruji hladiny řek..., na které budete mít příležitost konfrontovat svět autorových intimních vzpomínek, přetavený do objektů a instalací, s jeho aktivními společenskými postoji a silným veřejným hlasem. Jeho předlistopadové i polistopadové umění je pod povrchem i otevřeně angažované. Přijďte se podívat, jak nakládá s intimitou vlastních vzpomínek a jaké vzkazy nám jeho instalace na Příhrádku předává. Přípravu pro Vás kurátorsky připravil Pavel Šmíd.


Jak vypadá pomoc v krizi? V komunikačním prostoru Vám od 28. dubna do 16. května představíme dvacet unikátních fotografií reálných příběhů reálných lidí s tématikou humanitární činnosti organizace Člověk v tísni. Tato organizace poskytovala humanitární asistenci při povodních v České republice, suchu v Somálsku, po tajfunu na Filipínách, zemětřesení v Nepálu, během válečných konfliktů v Sýrii či na Ukrajině. Přijďte se inspirovat k pomoci druhým.
Každou středu od 16:30 do 18:00 hodin máte možnost připojit se k výtvarnému kurzu pro dospělou veřejnost, který vede pardubická výtvarnice a scénografka Renata Hans. Seznámíte se základy prostorového modelování v kresbě a budete vědět, jak na perspektivu, zobrazení drapérie i zátiší. Cena lekce je 150,- Kč. Hlaste se lektorce na tel. 776 825 770.

NAŠI PARTNEŘI


   
   

Newsletter

Newsletter