mezi dvěma světy

tn_obrazek_1382.jpg

tn_obrazek_1384.jpg

tn_obrazek_1383.jpg

V počátcích své tvorby se Ludmila Matějková snažila uchopit skutečnost abstraktní formou, v čemž ji podporovalo zaměření sochařského ateliéru J. H. Lonase. Brzy však směřovala ke stále realističtějšímu jazyku, jak sama říká ke kritickému realismu, a vyjádření nacházela v celé řadě materiálů: v polyesteru, sádře, pálené hlíně, dřevu a mramoru. V období 70. let převládal polyester, kam patří trojice dnes již ikonických plastik. V soše Na pokraji (1976-77) jemnost a ucelenost polyesteru umožnily docílit nuance detailu a hladkost lidského těla, ale zejména navodit stav ztišení a vnoření se do vnitřního světa bytosti, sedící tu na krajíčku postele zcela odevzdaně. Tiché drama přináší taktéž plastika Přede dveřmi (1979-80), v níž křehká žena v tmavých šatech padla přímo na prahu černých dveří. V křehkém zsinalém těle ležícím zde v nadmíru nedůstojné poloze tiše a pomalu dohasíná život. Naopak hlomoz a řev doléhá z plastiky Výkřik (1975-76). Zde urostlý muž v uzounké kleci pozvedá mohutné dlaně. Jeho odhodlanost však slábne a mizí v bezmocném gestu, zatímco se srdceryvný ryk tříští o chladný kov mřížoví.

V následných desetiletích Ludmila Matějková vytvářela sochařské práce, které výtvarnou řečí odkazují k tisícileté tradici výtvarného umění. Čteme v nich výrazovost egyptského či řeckého umění, renesančních bust či čistotu klasicismu, které lze vnímat jako autorčin respekt k dějinám civilizace, jejím odkazům ale i pokoru k plynutí času. Příkladem jsou zejména sochy Frida Kahlo (2008), Úsměv primadony (2003), Lolita (2010) či Somnambul (2013).

Ludmila Matějková od počátku nalézá motivy pro svoji práci v reálném světě. Se zaujetím pořizovala kresebné skici v berlínských ulicích, parcích, nádražích a prostředí metra, a ty následně převáděla do sochařských realizací, z polyesteru, dřeva, kamene či pálené hlíny, převážně v  životním měřítku. Mnohé z nich jsou „portrétem“ konkrétního člověka, a jeho často až příliš trpkého osudu (např. zmíněná socha Přede dveřmi, 1979-80; Žebračka, 1997; Solitudine, 2004). Celoživotní inspirací Matějkové díla je všudypřítomná láska k člověku, empatie a soucit s ním, ve chvílích duchovní a duševní nouze, bolesti a útrap. Vedle osob z berlínského prostředí (Spokojený podnikatel, 2002; Dívka z výstavy, 1996) představují důležitý motivický okruh její přátelé a rodina – především dcera Markéta, vnučka Markétka a životní partner Rainer, které se zaujetím zachycuje v sochařských pracích i kresbách (Rainer, 1996; Evina, 1997; Markétka, 2001; Markéta, 2016).

Výrazný okruh díla Ludmily Matějkové utvářejí autoportréty, které jsou na výstavě zastoupeny výběrem z širokého časového záběru od roku 1970 až po letošní rok. Jde o expresivní, uvolněné kresby uhlem a pastelem zachycující bravurní výtvarnou zkratkou autorčiny fyziognomické znaky, charakter, vnitřní energii, ale i momentální emocionální stav. Tyto kresby jsou nejen neopomenutelnou součástí Matějkové díla a dokladem dobře zvládnutého umění portrétu, ale také sondou do sebe samé. Jsou sebezpytujícím nástrojem, kterým pod nánosy nových zkušeností odkrývala dávno zapomenuté křivdy, ústrky, ale i radosti a poznání, po léta absorbované s nebývalou senzitivitou a vnímavostí. Proto až budete z výstavy odcházet, nezapomeňte pohlédnout do obličeje terakotové sochy Otcův klobouk (1995). Figura v pánském kabátě, v pevném postoji, s ostrými rysy a výrazným pohledem před vámi rozkryje škálu na první pohled protichůdných vlastností – totiž vnitřní síly a odhodlání na straně jedné a pokory a hluboké víry v duchovní svět na straně druhé. A právě na těchto zdánlivě neslučitelných hodnotách se formovalo a vznikalo celé Matějkové dílo, podobně jako se kdysi formovala ona sama.

Text Ilona Víchová.


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: (+420) 777 820 267
E: panochova@gmpardubice.cz



otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Ve čtvrtek 9. listopadu od 18 hodin Vás srdečně zveme na vernisáž výstavy Mezi dvěma světy, na které Vám představíme průřez celoživotní tvorbou česko-německé sochařky Ludmily Seefried-Matějkové. Rodačka z Heřmanova Městce představí v Pardubicích vůbec poprvé figurální sochy a plastiky se souborem kresebných skic. K výstavě promluví Pavel Šmíd, kurátor, a sochařčino dílo Vám zasvěceně přiblíží Ilona Víchová, historička umění. K výstavě jsme vydali doprovodný leták s textem Ilony Víchové a fotografiemi Zuzany Richter.


V sobotu 2. prosince od 10 do 16 hodin zveme srdečně Vaše děti na oblíbenou adventní akci Den pro dětskou knihu, který již tradičně pořádá Krajská knihovna v Pardubicích a ke kterému se již od prvního ročníku rádi připojujeme. I letos čekají na děti výtvarné dílny, tentokrát na čertovské téma, a stanoviště pro soutěžní razítko. Vstupné zdarma.


Tvůrčí vánoční dílnu pro děti na téma „Blýskavé vánoce“ si naše galerijní animátorky chystají na neděli 10. prosince od 14 do 18 hodin. Děti si budou moci vyrobit vánoční ozdobičky z korálků, papíru a dalších materiálů. Dospělý doprovod je vítán též! Vstupné zdarma.


Také pro seniory připravuje lektorka Nikola Březinová  vánoční rukodělnou dílnu. 15. prosince od 10 do 12 hodin si spolu s nimi vyzkouší plstění, kdo se zúčastní, odnese si vánoční ozdoby z ovčí vlny a korálků. Pro účast je třeba se přihlásit, vstupné zdarma.

NAŠI PARTNEŘI


   
   

Newsletter

Newsletter