orbis pictus

Výstava představuje autorovo výtvarně-filozofické vidění světa ve fotografii a v současné tvorbě. Tedy v expresivně laděných figurálních kresbách a v experimentální malbě, která není vytvořena prostřednictvím štětce a tradičních barev. Nemalované obrazy vznikají máčením, napouštěním, napájením, protékáním, otáčením a nakláněním barevné matérie založené na lihových mořidlech na dřevo.

Velkou inspirací byla Karlu Nedvědovi poválečná evropská, americká i asijská abstrakce. Abstrakce znamená zobecnění. Bez abstrahování nedokážeme ani přemýšlet, natož malovat. To neznamená, že by v Orbis Pictus nebyly uloženy informace a podoby související se světem jevů, lidí a hmotných věcí, jsou jen přetavené v barevnou kosmickou polévku gluonů a kvarků. Hudba sfér a svět jako znění, to je princip dobře známý z obrazů Františka Kupky, Bachovy hudby, ale i malby a teorií Paula Gauguina a Vasilije Kandinského.

Nedvědovy fotografie souvisí s cestami, jako kdyby v exponovaných obdélnících vyseklých z kamenů, písku a trávy dávných mystických míst dokázal vnímat i fragmenty tajného vědění ztracených civilizací. Snímky vystavuje ve dvojicích, skládá je a konfrontuje tak současnou realitu s emotivním poznáním a empatickým vyladěním se na ducha místa a ozvěny kroků intenzivních dob minulých.

Kresby z poslední doby, kompozičně i rukopisem redukované na lebky, čáry, frotáže a občas protržené rány, naprosto přesně vyjadřují okamžik, kdy svět jde člověku až na dřeň. Kresby tužkou, expresivní figury a velejemné frotované pozadí s destruktivně narušeným papírem napovídají, že autor občas šlape na ocas ďáblovi.

Karel Nedvěd své lihové hudební skladby tvoří s podobnou vnitřní zákonitostí, jako pracuje příroda. Stejně přirozeně jako vzniká ruda a krystaly, jako roste mech a vodní řasy, jako se pod paprsky slunce květiny rozvíjejí a kvetou. Barvy posílené lihem působí psychedelicky. Takto použité rozšiřují vědomí a znásobují nejen možnosti vidění lidského oka, ale i interpretační činnost mysli. Název podle knihy J.A.Komenského Svět v obrazech neoznačuje ilustrace, jde o proměny, o vteřinové zlomky z paměti stvoření světa.

Zelená, červená, modrá, žlutá. Kolik krásy a bolesti dokáží barvy vyjádřit! Při těkání od jedné malby ke druhé zaznamenáváme souměrné pravidelné linie i chaos, letící tvary, elektrické výboje, průchod peklem, zavěšené architektury, okna a dálnice, krystaly, průřezy horninami, geologické vrstvy, rozepjaté rozvírající se hlubiny, černé díry a slapové jevy. Motiv letící šipky, papírové vlaštovky se vzkazem osudu, nezapře dědictví existencialismu, jež sem proniklo přes obdiv k materiálové a strukturální malbě.

Nejsilnější je autor tam, kde používá syté barvy, pigment, který probublává ze světa lávy, tekutého magmatu do světa vzduchu. Nemalý vliv má nápaditá, tvrdá, vášnivá, energicky rozpohybovaná a přitom poetická hudba, jež elektrizuje časoprostor jeho studia. Jeho oblíbení King Crimson míchají experimentální hudbu a elektronickou hudbu, psychedelický rock, heavy metal, novou vlnu, hard rock, gamelan, folk, drum and bass, funk a komorní vážnou hudbu s kompozičními strukturami jazzových otvíračů dveří. Stejně ve tvorbě Karla Nedvěda se dají najít prvky transcendentních i existenciálních přístupů v kombinaci s materiálovými postoji, zkrátka crossover. Tvary barev, které prohoří, mandaly, kříže, palimpsesty, by nebyly možné bez zkušenosti cest a snímání otisků duchovního bohatství pradávných kultur prostřednictvím fotoaparátu či frotáže. Nemalované obrazy odrážejí zkušenost práce s plechem a transparentním plastem osmdesátých let. Někde je ještě tušit dotek postmoderny, v geometrii ornamentu, ve stylizaci lidské figury, ale Orbis Pictus je velmi nadčasově pojaté plynutí časem, prostorem, hudbou, barvami, je to svět kosmu, člověka i svět Země s velkým Zet. Lze tu najít uzlové body, křížení, průniky, lesní křoviny, tajemný les, v němž se člověk může ztratit, být ztracen a zatracen. Touhle temnou hmotou prolétají vějířovité tvary, nebeské žebříky, zbloudilé šípy, občas se překvapeni zastavíme u vesmírné lodi ukryté v pralese. Lze mluvit o kresbách, malbách, otiscích, ale také o seriálech, v nichž se odvíjí a rozvíjí jednotlivá témata od vzniku světa, přes Bachovy fugy, Kupkovu Amorfu až k psychedelii. Svět je roh hojnosti i Pandořina skříňka.

Výňatek z textu Martiny Vítkové pro katalog výstavy

Fotka 4

Fotka 3

Fotka 2

Fotka 1


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: + 420 730 524 909
E: info@gmpardubice.cz
3D pohled do expozice


otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO


Novinky

Srdečně Vás zveme na zahájení další z výstav celoročního cyklu věnovaného tématu resilience. Vernisáž projektu Ředění soust proběhne ve středu 24. dubna 2019 od 18:00. Těšíme se na Vás!


Vyhlašujeme výběrové řízení na kurátorské projekty pro 2020, jehož ústředním mottem je relativita. Hledáme projekty, které se nebojí zkoumat dané téma z různých úhlů a v nečekaných kontextech a souvislostech. Hledáme přesahy, názory a postoje, které se nebojí překročit hranice prostoru, času i poznání. Hledáme odpověď na to, jak obstát v době post-pravd a manipulací i ve světě, kde se sci–fi stává každodenní realitou. A to v dobrém i ve zlém. Více informací zde.


Součástí aktuální výstavy Plastic Heart je bohatý a citlivě poskládaný doprovodný program pro malé i velké. Nenechte si ujít např. přednášku Terezy Špinkové na téma Umění a ekologie (úterý 2. dubna 2019), kurátorskou komentovanou prohlídku (čtvrtek 4. dubna 2019) nebo autorskou dílnu s Natálií Trejbalovou (13.–14. dubna 2019) více informací najdete zde. Těšíme se na Vás! 


Nezapomínáme na školy. Bez galerijních animací pro všechny věkové kategorie si už Gampu nedokážeme ani představit.


Od 1. ledna 2018 přechází Galerie města Pardubic pod novou příspěvkovou organizaci Centrum pro otevřenou kulturu, jejíž zřizovatelem je statutární město Pardubice.


NAŠI PARTNEŘI