zaseknutí v umění

Je povinností každého stuckisty prozkoumat vlastní neurózy a nevinnost. Umělce z pražského stuckistického okruhu spojuje důraz na příběh a vyprávění příběhu. Jak říká malíř Jiří Hauschka: Svět nemá žádný řád, ale příběh ano. Práce s provokativními tématy, jako je společenská a politická kritika, dekadence, nevinnost, smrt, vyprázdněnost a nejistota našich životů neubírají jejich dílůmtajemství.

Výstavou Stuck in Pardubice se představují čeští malíři Jaroslav Valečka, Markéta Urbanová, Jiří Hauschka a sochaři Markéta Korečková, Ján Macko a jejich britští protějšci Paul Harvey a Charles Thompson.

Nad obrazy Jaroslava Valečky je možné uvažovat o české krajině, jaká je, jaká byla, a co z ní a její mytologie přetrvá? Severská a trochu drsná krása krajiny je konstruktem, stylizací. Už jen v nemnohých místech procházejí průvody svatého Antonína. Zahlédnout něco takového je  mystickým okamžikem, který se jen těžko opakuje. Obrazy zacílené na lidi a jejich život v interiéru ovládá pocit vertiga, tak známého z Hitchcockových filmů. Studené klaustrofobického prostory se kroutí jako kamera z noirových filmů inspirovaných německým expresionismem.

Politická a společenská kritičnost Jána Macka, kritika konzumní společnosti a jejích výstřelků se odehrává ve třech sochařských rozměrech a nepostrádá vtip. Podobný tón se ozývá i v dílech jeho partnerky, sochařky Markéty Korečkové. Spojuje tradiční práci sochaře vycházející z lidské figury s dotekem přírody v sérii genderových stereotypů. Téma se obrací až k dávné antice a Ovidiovým proměnám, kdy se dívky pronásledované muži měnily ve stromy v zájmu bezpečí. Objekt Vášeň tento afekt představuje jako velmi přírodní sílu ovládající člověka. Tajemná Najáda je blízká záhadným figurám na obrazech Markéty Urbanové. Ženskost v sudičkách a v Španělkách je inspirována Goyovými obrazy a starým malířským typem tří věků ženy. Černé vejce je až surreálná vize delikatesy, která může mít neblahou snovou kvalitu, zastupovat trauma, váhání, rozpolcení. Portrét otce je vychýlen ze středu obrazu. Po vzoru klasicistního Davidova Marata má prázdno větší úlohu než si dokážeme připustit. Kdo nebo co na prázdném místě chybí? Komu byl tento prostor symbolicky věnován? Na koho muž pozdvihnutýma očima hledí? Kdo je nad člověkem? Malířčiny krajiny s lebkami a kříži obsahují jistý spirituální smutek krajiny, který vnímají lidé, jež žijí ve městech a o víkendu z nich utíkají.

Z obrazů Jiřího Hauschky vyzařuje neklidná atmosféra malby zjednodušené až na dřeň a přesto ještě stále mimetické, zobrazivé. Poučení z minimalistického umění je patrné v kompozici prostoru, ve stylizaci krabicovitých stavení v krajině, na oknech, roletách, autobusových zastávkách, průchodech a podchodech. I barevná paleta je redukována na převážně základní tóny. Jako kdyby každá barva měla být tónem klavíru a obraz sérií prapodivně disharmonických úhozů s dlouhými pomlkami.

Charles Thompson se svým zájmem o médium malby sestupuje až k těm nejjednodušším postupům, tvarům, jde prakticky o dětské vidění a základní náměty, třeba zátiší. Paul Harvey mezi punkem a pop-artem čerpá z komixu. Pro nás je zajímavé, že jeho obrazy absorbovaly řadu českých reálií, například portrét teoretičky umění Kateřiny Tučkové, motivy z obrazů kolegů malířů, dokonce obraz klasika outsider-artu Pavla Brázdy. Právě tento motiv, figura z obrazu autora, který celý svůj život prožil mimo umělecký kontext výstav, ocenění, zakázek a honorářů, výstav a bienálí nás přivádí ke smyslu stuckistické vzpoury.

Zaseknutí v umění a jeho tradici (stuck= zaseknutý) chtějí navrátit ztracenou nevinnost umění, které se stává šou, spektáklem a byznysem.

Martina Vítková

Díla vpravo:
Ján Macko, Beránek, 2009
Markéta Korečková, Láska jako vášeň, 2009
Markéta Urbanová, Sudičky
Jiří Hauschka, Pouť k sv. Antonínovi, 2013
Charles Thompson, Žena s lukem a šípem a muž se šípem v hlavě, 2013
Paul Harvey, Česká krajina s motivy Jaroslava Valečkya Karla Teiga, 2013

Fotka 1

Fotka 2

Fotka 6

Fotka 4

Fotka 5

Fotka 6


galerie města pardubic

Příhrádek 5, 53116 Pardubice
T: (+420) 777 820 267
E:



otevírací doba:
úterý–neděle 10–18 hodin


VSTUPNÉ ZDARMA

WIFI PŘIPOJENÍ ZDARMA

FOTOGRAFOVÁNÍ POVOLENO

VIDEOPROHLÍDKA


Novinky


V pátek 28. dubna v 18 hodin Vás srdečně zveme na vernisáž výstavy Jiřího Davida ...zase kopíruji hladiny řek..., na které budete mít příležitost konfrontovat svět autorových intimních vzpomínek, přetavený do objektů a instalací, s jeho aktivními společenskými postoji a silným veřejným hlasem. Jeho předlistopadové i polistopadové umění je pod povrchem i otevřeně angažované. Přijďte se podívat, jak nakládá s intimitou vlastních vzpomínek a jaké vzkazy nám jeho instalace na Příhrádku předává. Přípravu pro Vás kurátorsky připravil Pavel Šmíd.


Jak vypadá pomoc v krizi? V komunikačním prostoru Vám od 28. dubna do 16. května představíme dvacet unikátních fotografií reálných příběhů reálných lidí s tématikou humanitární činnosti organizace Člověk v tísni. Tato organizace poskytovala humanitární asistenci při povodních v České republice, suchu v Somálsku, po tajfunu na Filipínách, zemětřesení v Nepálu, během válečných konfliktů v Sýrii či na Ukrajině. Přijďte se inspirovat k pomoci druhým.
Každou středu od 16:30 do 18:00 hodin máte možnost připojit se k výtvarnému kurzu pro dospělou veřejnost, který vede pardubická výtvarnice a scénografka Renata Hans. Seznámíte se základy prostorového modelování v kresbě a budete vědět, jak na perspektivu, zobrazení drapérie i zátiší. Cena lekce je 150,- Kč. Hlaste se lektorce na tel. 776 825 770.

NAŠI PARTNEŘI


   
   

Newsletter

Newsletter